Фахова підготовка працівника складається з низки базових теоретичних знань та практичних навичок, здобутих під час навчання і закріплених на виробничій практиці та вміння застосовувати їх (знання та навички) в реальному житті. Важливою складовою здобуття професійної освіти є виробнича практика на підприємствах. Після завершення практики у навчальній групі №136 було проведено підбиття підсумків у форматі круглого столу. Впродовж обговорення викладач спецтехнології Дуфанець Оксана Олексіївна та майстри виробничого навчання Твердохліб Ірина Андріївна і Шекетера Ірина Олексіївна спільно з учнями інклюзивної групи 136 за професією «Флорист» за участю перекладача-дактилолога Синєока Олега аналізували труднощі та досягнення під час практики. Всі присутні відзначили важливість теоретичних та практичних знань, здобутих під час навчального процесу та вміння їх застосувати у реальних умовах виробничої практики.
Здійснення інклюзивного навчання у групі за професією "Флорист"
Інклюзивне навчання – важливий елемент освітнього процесу в
ДНЗ «Львівське ВПХУ». Досвідом роботи в навчальній групі, учні якої перебувають на інклюзивній формі навчання, поділились викладач спецтехнології Дуфанець О.О. та майстри виробничого навчання Твердохліб І.А. і Шекетера І.О.
Навчальний процес у групах, в яких здобувають освіту учні з особливими освітніми потребами, має свою специфіку та певні особливості, складнощі. Педагогічні працівники ДНЗ « Львівське ВПХУ» шукають і знаходять шляхи реалізації творчого потенціалу здобувачів освіти, що перебувають на інклюзивній формі навчання. Освітній колектив працює над створенням умов для здобуття якісної професійної освіти учнями з особливими освітніми потребами, визначають певну методику у викладанні в цих групах. Оскільки ці учні мають вади слуху, робити доступним навчальний матеріал їм допомагає перекладач-дактилолог Синєок О.К., який вибудовує впродовж уроку місток взаєморозуміння між викладачем та учнями з особливими освітніми потребами.
Учні зарекомендували себе достатньо підготовленими до навчально-виробничої практики, та все ж впродовж практики здобули новий досвід – це, зокрема, вміння працювати із замовником, швидко реагувати на його побажання та вміло доносити свої пропозиції. Щоправда, практика на підприємствах дещо відрізнялась від діяльності учнів з особливими освітніми потребами у складі міні-дільниці, в основному термінами виконання завдань. Якщо учень, який працює на квітковому підприємстві виконує ту чи іншу флористичну композицію, маючи в наявності широкий асортимент рослинних матеріалів та допоміжних аксесуарів, виконує замовлення при клієнтові, то учень з міні-дільниці для виконання завдання витрачає час на закупівлю погодженого із замовником матеріалу. Це відповідно збільшує тривалість виконання замовлення. Учні інклюзивної групи прийшли до висновку, що вони можуть успішно реалізувати усі свої знання і вміння у різний спосіб: як в безпосередній співпраці з клієнтом, так і дистанційно, зокрема, активно використовуючи соціальні мережі. Основне бути впевненим у собі, не боятись працювати та бути відкритим до пошуку нестандартних рішень. Про результати діяльності під час практики самі за себе говорили фото-звіти виконаних ними робіт. Учні ділилися своїми спостереженнями та враженнями і жваво обговорювали різні способи реалізації завдань, складнощі , які виникали при виконанні перших робіт, раділи подальшим успіхам та хвалились кількістю вдало виконаних композицій.
Круглий стіл проходив у формі діалогу між педагогами та учнями інклюзивної групи з допомогою перекладача-дактилолога. Викладач спецтехнології Дуфанець Оксана Олексіївна задавала питання і звертала увагу на теоретичні знання, застосовані на практиці. Наприклад: які типи флористичних композицій користувалися найбільшою популярністю у покупців і чи складно було їх виконувати? Учні відповідали, що найчастіше замовляли моно-букети (букети із однотипного рослинного матеріалу) у спіральній техніці. Це не складні у виконанні букети, але одним учням краще і швидше вдавалось зібрати композицію з троянд одного сорту, а іншим – із тюльпанів. Майстри виробничого навчання Твердохліб Ірина Андріївна і Шекетера Ірина Олексіївна задавали питання, які стосувались технологічних процесів та навичок у роботі, зокрема зясовували, чи користувались попитом композиції в декоративному пакувальному матеріалі? Учні, висловивши думки, дійшли згоди, що цей вид упорядження зараз користується великим попитом, оскільки він додає букетам додаткового об’єму та шарму. Це як картина, вигляд якої змінюється від вибору обрамлення. Сучасний ринок наповнений великою кольоровою палітрою пакувальних матеріалів різних за фактурою (калька, крафт- папір, тішью-папір та ін.). Учнів зацікавила дана тема, тому вони самостійно шукали інформацію в мережі Інтернет та практикували різні способи складання декоративного упакування, використовуючи різні матеріали та їх поєднання.
Педагоги цікавились, які складнощі виникали при створенні букетів із різнорідного рослинного матеріалу. Учні визнали, що найважче було швидко зібрати злагоджену за кольором флористичну композицію. У такій ситуації вони покладались не лише на своє чуття, а й на теорію кольорознавства. Також певну складність становили односторонні багатоярусні композиції з різнорідного матеріалу, в яких крім кольорової гами необхідно було врахувати фактуру рослинного матеріалу, його ритмічний уклад, домінуючі форми. Оскільки група на практиці працювала із замовленнями, в наставників виникали питання чи бували конфліктні ситуації у роботі із клієнтами. Учні відзначили, що в основному відчували доброзичливе ставлення зі сторони клієнтів, проте відмітили важливість толерантного відношення у стосунках між людьми. Підводячи риску в нашому обговорені учні дійшли висновку, що практика – це певний етап до майбутньої професійної зрілості. Тенденції моди і сучасне мистецтво роблять великий вплив на стилі аранжування, колірну палітру і т.п. Відповідно до цього флористичний ринок постійно змінюється, з’являється велика кількість нових рослинних та декоративних матеріалів. Щоб бути успішним флористом необхідно постійно навчатись – удосконалювати та поновлювати свої знання, працювати практично і стежити за сучасним світом (Текст – Любов Сокіл).