Інклюзивне навчання у групі №136 "Флорист"

Одним із важливих завдань педагогічної науки і практики є пошук ефективної системи освіти, яка відповідала б потребам соціально-економічного і культурного розвитку суспільства, допомагала учневі самовизначитися і самореалізуватися. Викладачі та майстри виробничого навчання Львівського вищого професійного художнього училища наполегливо шукають шляхи стимулювання розумової діяльності учнів під час уроків теоретичного чи виробничого навчання, відтак, нетрадиційні форми навчання мають неабияку популярність серед освітянського загалу. Львівське вище професійне художнє училище впродовж кількох років є своєрідною лабораторією пошуку нестандартних форм реалізації освітнього процесу, зокрема навчання учнів, які перебувають на інклюзивній формі здобуття освіти.
Звісно, в процесі роботи буває все: і перемоги, і труднощі і невдачі. Однак упевненість викладачів і майстрів виробничого навчання в успіху, віра в можливості учнів – є головними. Атмосферу спілкування, стиль взаємин педагога і учнів відпрацьовують під час проведення уроків теоретичного та виробничого навчання викладачі і майстри в/н училища, які безпосередньо працюють з групою.
В групі №136 здобувають освіту учні, які заслуговують особливої уваги, бо перебувають на інклюзивній формі навчання. Оскільки ці учні мають вади слуху, робити доступним навчальний матеріал їм допомагає перекладач-дактилолог, який вбудовує впродовж уроку виробничого чи теоретичного навчання місток взаєморозуміння між педагогічними працівниками та учнями з особливими освітніми потребами.
Учні з вадами слуху групи №136 за професією “Флорист” зазвичай проходять виробничу практику в училищі на міні-дільниці та у квіткових магазинах. В сучасному світі фаховий працівник має вміти змінюватись і відповідати актуальним потребам ринку, порозумітись та максимально відповідати запитам замовника. Учням, які перебувають на інклюзивній формі навчання важко спілкуватись без перекладача, але теперішній час розвитку технологій та інтернету дає таким учням великі можливості для своєї особистісної реалізації. Майстри виробничого навчання Ірина Шекетера та Ірина Твердохліб акцентують увагу учнів на пошук замовлень через соцмережі та інтернет, що дасть можливість молоді в подальшому працювати за професією флорист, відкривши, наприклад, власний інтернет-магазин флористики та декору. Учні з особливими потребами мають дуже розвинуту моторику, вони надзвичайно акуратно і якісно виконують завдання. У ДНЗ «Львівське ВПХУ» освітній процес для учнів, які перебувають на інклюзивній формі навчання, спрямований на розкриття та розвиток індивідуальних вмінь та навичок, для цього програма виробничого навчання модернізується відповідно до їх потреб. Ірина Олексіївна та Ірина Андріївна вчать учнів не лише вмінню самостійно працювати із живими і штучними квітами і рослинним матеріалом, але й виконувати різноманітні декоративні елементи та тематичну сувенірну продукцію, розвивають художній смак та дизайнерські здібності, що є дуже важливим у професії флориста. Виробнича практика спрямована на закріплення учнями вивченого матеріалу та подальший розвиток вмінь, мислення і фаховості. Майстри виробничого навчання Твердохліб І.А. та Шекетера І.О. продумували завдання та шукали замовлення на виготовлення сувенірної продукції згідно програми виробничої практики. Це дозволило кожному учневі проявити свої навички у роботі з замовником (у роботі з реальним замовленням) , дотримуючись певних вимог, смаків та вподобання клієнта (замовника).
Впродовж виробничої практики учні виконували різноманітні завдання, наприклад, з теми “Виготовлення кошиків із живих квітів та іншого рослинного матеріалу” учні мали зробити подарункову композицію для жінки зрілого віку, поєднавши квіти, фрукти та солодощі. Для початку учні, які перебувають на інклюзивній формі навчання шукали схожі взірці та робили ескізи композиції. Важливим етапом у створенні композиції був підбір кольорової гами та сортів квітів і зелені, беручи до уваги вікові характеристики та вподобання замовника. Також творчим завданням учнів було продумати флористичну форму, підібрати відповідну основу (кошик, кашпо чи декоративний контейнер) і додаткові декоративні елементи. Після затвердження замовлення, з допомогою майстрів виробничого навчання Шекетери І.О. та Твердохліб І.О., учні підібрали необхідний рослинний та інший матеріали. Мету було досягнуто, замовлений подарунковий кошик відповідав вимогам та поставленому завданню.
Учні групи №136 впродовж виробничої практики виготовляли також настільні весняні композиції круглої форми з одного виду квітів та зелені з теми «Прості композиції з живих квітів», а також, відповідно до програми практики учні з вадами слуху виготовляли прості сюжетні композиції. Майстрами виробничого навчання були складені та запропоновані учням завдання по створенню простих інтер’єрних композицій до Великодніх свят. Для їх виконання учням необхідно було самостійно виготовити декор з тканини та поєднати їх з штучними квітами та іншими елементами. Це дало можливість розвинути їхню фантазію та зрозуміти, що деякі необхідні для роботи елементи композиції можна виготовити власноруч. Учні продумували сюжетну композицію, робили ескізи, підбирали декор і квіти. Як основу використали дерев’яну дощечку, до якої кріпились всі елементи композиції. Спочатку розташовували на дощечці самостійно виготовленого з тканини зайчика, далі великі основні елементи, великодній декор і доповнили їх стабілізованим мохом, штучними зеленню і дрібними квітами. Учні виготовили також прості сюжетні композиції до Дня святого Валентина. Для творчого розвитку були дані завдання виготовити тематичну подарункову продукцію. До Дня святого Валентина учні зробили еко-зайчиків та гномів з відповідними святковими елементами, листівки-валентинки та відкритки-шоколадниці, які згодом реалізовувались на ярмарках і в квіткових магазинах.
У ДНЗ «Львівське ВПХУ» для виробничого навчання та виробничої практики учнів з особливими освітніми потребами застосовуються особистісно орієнтовані методи навчання, з урахуванням особливостей навчально-виробничого процесу та модернізацією програми відповідно до індивідуальних потреб учнів. Навчання спрямоване на надання конкретних знань, практичних навичок та вмінь, що будуть необхідними для подальшої інтеграції в суспільство, та сприятимуть у подальшій реалізації учнями, що перебувають на інклюзивній формі навчання, реалізації власного потенціалу на ринку праці (Текст – Любов Сокіл).
Меню